Technické znalosti v IT dnes už nestačí. Klíčová je komunikace, asertivita i empatie
PRAHA, 24. DUBNA 2025 – Spousta lidí si představuje „ajťáky“ jako introvertní samotáře, kteří tráví svůj život v obležení monitorů. Taková představa je ale mylná. Dnešní IT specialisté jsou společenští, empatičtí a zábavní. Ve světě jedniček a nul už totiž bez měkkých dovedností obstojí jen málokdo.
Dříve rozšířený stereotyp, že pro práci v informačních technologiích postačují čistě technické znalosti, dávno neplatí. „V době, kdy technické dovednosti ovládá čím dál víc lidí na velmi dobré úrovni, už samotné hard skills nestačí. Přidanou hodnotu je třeba hledat jinde, a tou jsou právě měkké dovednosti. Schopnost otevřeně komunikovat, dávat i přijímat zpětnou vazbu, nepůsobit autoritativně, ale naopak fungovat co nejvíc týmově, to jsou dovednosti, které dnes při výběru ‚ajťáka‘ hrají pro firmy klíčovou roli. Tento trend je čím dál víc patrný. V rámci poptávek po rozvojových aktivitách vidíme, že nehledají jen kurzy na konkrétní technologie, ale rozvojovou aktivitu, která pomůže celému týmu fungovat efektivněji. Firmy chtějí partnera, který jim pomůže nastavit procesy, kulturu a způsob, jakým fungovat jako tým,“ uvedl Lukáš Hrstka, koordinátor vzdělávacích programů společnosti Tesena.
Otevřená, včasná a věcná komunikace dokáže ušetřit firmám nemalé peníze a předejít spoustě nejasnostem a problémům. Měkké dovednosti tak hrají při výběru nového zaměstnance velkou roli. „Umění komunikovat, spolupracovat, naslouchat, řešit konflikty nebo dát zpětnou vazbu může být právě tím, co z dobrého odborníka udělá skvělého kolegu. Mezi nejdůležitější patří asertivní komunikace, schopnost prezentovat svoji práci, umět zachovat chladnou hlavu i ve stresových situacích a určitě také time management. Měkké dovednosti jsou mezi IT odborníky často tou největší konkurenční výhodou,“ upozornila Sandra Klašková, test manažerka společnosti Tesena.
Podle Světového ekonomického fóra se do roku 2030 až 44 procent dovedností v profesích promění. Mezi deseti nejvíce žádanými dovednostmi v současnosti i ve výhledu na příštích pět let převládají podle studie právě měkké dovednosti. Ne každý je ale v komunikaci s kolegy mistr, měkké dovednosti se dají natrénovat. „Kurzů, workshopů a školení na osvojení si měkkých dovedností je v Česku spousta, zaměřují se na různé oblasti a využívají různé metodiky. Je důležité, aby se firmy oblasti soft-skills opravdu věnovaly. Mnohdy totiž právě tato oblast rozhoduje o tom, jak efektivně tým funguje, jakou má dynamiku a jak kvalitní výsledky produkuje,“ řekl Lukáš Hrstka.
Důraz na rozvoj měkkých dovedností by měl začít už během školního vzdělávání. To je ale podle ředitele Soukromé střední školy výpočetní techniky Martina Vodičky stále problém. „Po ajťácích se vyžaduje především být samostatný, nalézt vlastní řešení problému a naplnit ho. V moderním pojetí práce by měli umět prezentovat své výstupy a komunikovat v týmu, což jsou dovednosti, které se dají naučit už na střední škole, a je škoda, že se s nimi většina setká v lepším případě až při vysokoškolském studiu,“ podotkl ředitel.
S rostoucími zkušenostmi nabývají měkké dovednosti na významu, mnohdy právě ony rozhodují o kariérním růstu. „Zatímco technické dovednosti člověka do IT oboru dostanou, měkké dovednosti znamenají cestu ke kariérnímu posunu. Komunikace, schopnost spolupracovat, aktivní naslouchání nebo zvládání konfliktů jsou klíčové pro seniorní pozice nebo roli lídra. Firmy oceňují lidi, kteří dokáží tým vést a motivovat. Lidé na seniorních pozicích navíc často fungují jako mentoři pro nově příchozí kolegy. Předávat své know-how ale není jen tak samo sebou, i tuto dovednost je dobré rozvíjet, aby byl mentoring pro obě strany efektivní,“ popsala Lucie Paulíčková, Deputy CEO společnosti Tesena.
TOP 10 DOVEDNOSTÍ BUDOUCNOSTI PODLE SVĚTOVÉHO EKONOMICKÉHO FÓRA
- Analytické myšlení
- Kreativní myšlení a chování
- Práce s velkými daty a AI
- Vedení lidí a sociální vliv
- Odolnost, flexibilita a agilita
- Zvědavost a schopnost celoživotního učení
- Technologická gramotnost
- Návrhy řešení a UX
- Motivace a vědomí vlastních schopností
- Empatie a aktivní naslouchání