Třídní schůzky: rodiče tráví ve školách i několik hodin. Řada z nich proto nedorazí vůbec
PRAHA, 26. BŘEZNA 2025 – Rodiče postávající hodiny na chodbách škol čekající na konkrétního učitele – takový obrázek už se stává díky rezervačním systémům minulostí. Ty pro organizace třídních schůzek využívá v Česku čím dál větší množství škol. Rodiče si díky nim mohou pohodlně zarezervovat přesný čas, učitelé naopak vědí, kolik rodičů na schůzky vůbec dorazí. Trendem posledních let jsou tripartitní schůzky.
Většina škol organizuje třídní schůzky dvakrát ročně, obvykle na podzim a na jaře. Gymnázia a školy s náročnější výukou je mohou pořádat i čtyřikrát do roka. Účast rodičů s rostoucím věkem dítěte klesá. „Na prvním stupni základních škol bývá účast rodičů vysoká, dosahuje až 90 procent, na druhém stupni a středních školách ale klesá na 30 až 60 procent. Bohužel, ne všichni rodiče třídním schůzkám přikládají důležitost – u dětí s dobrým prospěchem to obvykle nevadí, ale u těch se slabším výsledkem je to škoda, protože by mohli získat cenné informace, jak prospěch zlepšit,“ řekl Pavel Ivon, pedagog a spoluzakladatel rezervačního systému Reservando.
Řešením, jak zvýšit účast rodičů na třídních schůzkách, mohou být setkání online. Ta ale v Česku prozatím pořádá jen zlomek škol. „Online třídní schůzky dnes realizuje jen malé množství škol, obvykle ty, které se snaží držet krok s moderními trendy. Během covidu se online forma rozšířila, ale většina škol se po návratu k běžnému režimu opět vrátila k prezenčním schůzkám, aniž by rodičům ponechala možnost online konzultací. Osobní setkání má svou hodnotu, ale školy by měly zvážit hybridní model, který by rodičům nabídl větší flexibilitu a usnadnil komunikaci s učiteli,“ poukázal Pavel Ivon.
Od účasti na třídních schůzkách rodiče často odradí jejich časová náročnost. Rezervační systémy umožňují vybrat si přesný čas a na půdě školy namísto několika hodin strávit jen desítky minut. Počet škol, které takovou možnost nabízejí, roste. „Třídní schůzky se zpravidla skládají ze dvou částí. Nejčastěji školy kombinují hromadné třídní schůzky ve třídě s třídním učitelem a poté individuální konzultace v kabinetech, kde mohou rodiče řešit záležitosti svých dětí s konkrétními pedagogy. Právě tehdy nastává z časového hlediska problém. Na jednoho učitele totiž mohou čekat desítky rodičů a na chodbách škol se tvoří fronty. Rezervační systém by pomohl vše lépe naplánovat, zkrátit čekání a zajistit, že každý rodič má dostatek času na důležité informace, ale nezdržuje se déle, než je nutné. Námi poskytovaný rezervační systém pro třídní schůzky aktuálně využívá přibližně 280 základních a 35 středních škol. I když je to zatím menší podíl z celkového počtu škol, zájem o digitalizaci organizace schůzek postupně roste, zejména tam, kde se řeší individuální konzultace nebo tripartitní schůzky,“ nastínil Ondřej Šibrava, pedagog a spoluzakladatel rezervačního systému Reservando.
Pokud rodič nemůže z nějakého důvodu na třídní schůzky dorazit, lze požádat o individuální konzultaci. I na tu se ale ve většině případů musí dostavit osobně. „Online individuální konzultace nejsou na českých školách běžné, většina škol je systematicky nenabízí, i když by mohly rodičům výrazně usnadnit komunikaci s učiteli. Tato forma konzultací se opět výrazněji využívala během covidu, ale po návratu k běžnému režimu od ní školy většinou upustily. Přesto by právě online konzultace mohly být skvělým doplňkem prezenčních schůzek, zejména tam, kde rodiče nemají možnost dorazit osobně,“ míní Ondřej Šibrava.
V Česku roste také počet škol, které rodičům a žákům nabízejí tzv. tripartity, tedy setkání učitel-rodič-žák. Taková forma individualizovaných třídních schůzek je mezi rodiči velmi vítaná a děti učí rozumné sebereflexi. Domluvit se jednotlivě se všemi rodinami ze třídy je ale často nad síly vytížených pedagogů. „Tripartitní třídní schůzky, kde se setkávají rodič, učitel a žák, zatím nejsou běžným standardem, ale jejich využití pozvolna roste, zejména na středních školách a inovativnějších základních školách. Tento model podporuje větší odpovědnost žáka za vlastní vzdělávání, protože se aktivně podílí na diskusi o svých výsledcích. Aby takové schůzky probíhaly efektivně a organizovaně, je ideální využít rezervační systém, který pomůže s plánováním a zamezí zbytečným prodlevám. Učitel jen vypíše termíny, na které se rodiče a žáci mohou hlásit podle svých preferencí,“ uvedl Pavel Ivon.
Třídní schůzky patří mezi nejčastější důvody, proč školy rezervační systémy zavádějí, ale rozhodně nejsou jediným. „Velký přínos mají i pro individuální konzultace s učiteli, výchovnými poradci nebo speciálními pedagogy, kteří mívají omezenou kapacitu a vysokou poptávku. Rezervační systémy se také uplatňují při zápisech do prvních ročníků, volitelných kroužků, školních výletů, na dnech otevřených dveří nebo usnadňují výpůjčky školních pomůcek, což školám pomáhá lépe organizovat čas a minimalizovat zdlouhavou administrativu,“ uzavřel Pavel Ivon.